Przejdź do treści Przejdź do stopki
Aktualności

Okrągłość koła jest przereklamowana, a pisanie prądem jest możliwe — Dzień Liczby Pi w AGH

grupa osób w sali wykładowej na tle tablicy

Okrągłość koła jest przereklamowana, a pisanie prądem jest możliwe — Dzień Liczby Pi w AGH

W piątek 15 marca 2024 roku, dzień po Międzynarodowym Dniu Liczby Pi, w auli w Centrum Dydaktyki AGH odbyło się wydarzenie, które przybliżyło uczestnikom matematyczne i nie tylko matematyczne aspekty liczby Pi oraz zaprosiło do fascynującego świata nauk ścisłych.

Wydarzenie miało charakter przedstawienia opowiadającego o młodym poszukiwaczu znaczenia liczby Pi, w postać którego wcielił się Borys Kania, uczeń 6. klasy Szkoły Podstawowej im. Marii Konopnickiej w Brzączowicach.

W czasie przedstawienia Borys razem z Michałem Kudem (Wydział Fizyki i Informatyki Stosowanej) doświadczalnie odkrywał czym jest liczba Pi, następnie spotykał Michała Górę (Wydział Matematyki Stosowanej), który przedstawił fakty i mity dotyczące liczby Pi oraz koncepcję i własności figur o stałej szerokości. Okazało się, że obwód wszystkich figur o stałej szerokości podzielony przez ich średnicę jest równy Pi.

Kolejno na scenie pojawili się chemicy Grzegorz Jodłowski (Wydział Energetyki i Paliw) i Juliusz Leszczyński (Wydział Inżynierii Materiałowej i Ceramiki), którzy razem z Borysem przeprowadzali doświadczenia chemiczne szukając liczby Pi w chemii. W trakcie doświadczeń pojawiały się roztwory oscylacyjnie zmieniające kolory, barwne płomienie czy też pisanie prądem elektrycznym.

Ostatnią częścią przedstawienia były efektowne eksperymenty fizyczne przygotowane przez Michała Kuda, takie jak ciekły azot czy latające i lewitujące przedmioty. Widowisko zakończyło się wielkim wybuchem azotu.

Dzień Liczby Pi w AGH – poznaj nauki ścisłe, współtworzyli Centrum Rekrutacji AGH oraz Fundacja im. Profesora Kazimierza Bartla. Swój udział mieli również pracownicy, doktoranci i studenci Wydziału Fizyki i Informatyki Stosowanej oraz Wydziału Matematyki Stosowanej.

Przedstawienie zostało wyreżyserowane przez Michała Kuda (Wydział Fizyki i Informatyki Stosowanej) i Tomasza Zabawę (Wydział Matematyki Stosowanej). Spotkanie adresowane było do uczniów klas starszych szkół podstawowych.

Po zakończeniu od licznie przybyłych uczestników można było usłyszeć wiele pochlebnych opinii.

Stopka